28.mai.2013
Etikk i rekruttering
Tillit, verdi, integritet og etikk er stikkord vi i rekrutteringsbransjen forholder oss til daglig. Næringslivet og samfunnet i Norge må bygges på et grunnlag som er basert på god etikk, moral og verdier. Rekruttering er en viktig del av det som styrer og kan påvirke en rett utviklingen.
Selskaper i dag møtes i dag av stadig tøffer krav om samfunnsansvar og selskapsetikk, både eksternt og internt. Derfor er arbeidet med executive search meningsfylt og krevende. Vi leter etter den rette kandidaten som ikke bare må ha riktig bakgrunn og resultater, men også riktig holdning, verdier og etikk. Da kreves det en grundig prosess baserte på tillit og det finnes ingen snarveier.
Tillit handler om en rekke ting. For vår del handler det ikke bare om tillit til oss som selskap men i realiteten til hele vår bransje. For våre kunder handler det i stor grad om et omdømme og kostnadsbeslutning. Ansettelser prosess av en ny leder er en strategisk beslutning. Feil ansettelse på topp leder nivå er en stor kostnad ikke bare økonomisk men også i forhold til omdømme og motivasjon internt, og tillit i markedet
Nå mer enn tidligere er et selskaps omdømme viktig, både for salg, finansiering, samarbeid og for å tiltrekke seg de rette og beste ansatte. Har et selskap dårlig rykte blir det vanskeligere å rekruttere til. Etikk er derfor ikke bare et spørsmål om «feel-good», det har også med økonomi å gjøre. Selskaper med et dårlig rykte sliter med å få tak i de beste kandidatene og skal de ha dem så må de betale mer enn konkurrentene for å tiltrekke seg den personen de ønsker. Vedkommende skal tross alt løfte bunnlinjen. Selv om Rogaland har et stort og spennende arbeidsmarked er ikke forholdene større enn et mangel på etikk raskt vil spre seg i markedet.
Last ned pdf